Tips Menghindari Mata Penat bila Menatap Screen Komputer

2comments



Kebanyakkan dari kita tentu memiliki kebiasaan untuk bekerja berjam jam di depan monitor PC, entah untuk bekerja atau melakukan hal lain seperti bermain game dan browsing.Hasilnya effect mata penat dan kepala pun menjadi pening.

Walau banyak yang menganggap fakta ini tidak sepenuhnya benar, namun kenyataannya hal ini tetap mempengaruhi kesihatan mata kita. Effectnya kita sedikit payah untuk memfokuskan objek yang dipandang, dan sebagainya. Hal ini tentunya diakibatkan pancaran radiasi monitor yang terlalu lama ketika kita bekerja.

berikut ini adalah beberapa tips menghindari mata penat, sewaktu berada di depan monitor:

1. Jaga jarak pandang dari monitor.
Berada terlalu dekat dengan monitor memang sedikit membahayakan bagi mata kita. Seharusnya kita menjaga jarak pandang ke monitor kita dengan baik. Jarak yang disarankan adalah sekitar 20-40 inchi (50-100cm) dari mata.

Jika kita masih payah untuk membaca padahal monitor sudah berada pada jarak 20 inchi, cubalah untuk memperbesar font kita hingga kita selesa.

2. Lupakan CRT, Beralih ke LCD
Monitor tabung (CRT) memang memberi effect yang lebih buruk dibanding LCD, selain kuasa yang diperlukan juga lebih besar. Cubalah mengganti monitor CRT kita dengan LCD.

Namun harga monitor LCD memang lebih mahal dibanding CRT. Bagi kita yang masih menyayangi monitor CRT, ada baiknya kita membeli filter anti-radiasi. ini adalah solusi untuk mengurangi rasa periy mata akibat duduk berjam jam di depan monitor.

3. Setting Monitor Dengan Resolution 
Beberapa monitor yang ada sekarang banyak menyediakan pre-set display mode, untuk memudahkan pengguna mengganti setting layar mereka. Pre-set setting tersebut memberi level brightnes yang berbeza,mengikut kesusaian jenis monitor.


4. Gunakan kacamata anti radiasi
Walaupun ini memerlukan kos yang lebih mahal, namun ada baiknya kita memiliki cukup bajet membeli kacamata anti-radiasi. Selain boleh dibawa kemanapun kita bekerja, kacamata ini tak hanya berguna semasa kita bekerja di depan monitor, namun ianya juga melindungi mata dari cahaya lampu kereta, radiasi TV, dan sebagainya.

Faktanya lapisan anti-radiasi pada kacamata tersebut, sangat berguna bagi mata kita. Kerana lapisan tersebut secara otomatik mengurangi effect silau di mata akibat radiasi cahaya secara lansung.

5. Mengistirahatkan mata sejenak, secara berkala
Cara termudah menghindari mata penat akibat radiasi monitor adalah mengistirahatkannya secara berkala.Cubalah untuk mengistirahatkan mata sekitar 5 minit setiap jam. Kita dapat menggunakan waktu 5 minit tersebut untuk berjalan-jalan, melihat pemandangan, mencuci muka dan sebagainya. Yang penting menjauh dari monitor.


Jom sama sama kita amalkan....

SUMBER
Share this article :

+ comments + 2 comments

November 10, 2010

thanks 4 sharing..
info yg best :)

November 14, 2010

Saya mempunyai simptom yang disebabkan exposure pada cahaya komputer yang terlampau. Effectnya, seperti pening dan mata di sebelah kiri saya agak kabur dan berat.

Nisa

Post a Comment

thanks ye sudi komen :)

 

Copyright © 2011. saya suka hitam - All Rights Reserved